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La transformation digitale au centre du CAS2 "e-Tourisme - l’innovation par les TIC" de l'EMBA en innovation touristique

24. October 2019
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La transformation digitale permet de créer de nouveaux modèles d'affaires, révolutionne les processus commerciaux, modifie le développement des produits et crée de nouveaux types de services touristiques. Dans l'ensemble, elle ouvre de formidables possibilités pour les acteurs du tourisme et pose en même temps des défis majeurs.

Le CAS2 "e-Tourisme - l’innovation par les TIC" porte sur l’utilisation des technologies et stratégies digitales au service d’une démarche innovante dans le secteur du tourismeL'enseignement qui comprend 3 modules thématiques (12 jours au total) se veut appliqué et interactif. Il se base sur des ateliers, des travaux pratiques, des mises en situation et au final à la réalisation d’un projet concret.

Les inscriptions pour le CAS sont ouvertes (Flyer CAS2)Les cours vont se dérouler à la HES-SO Valais à Sierre (CH) du 24 avril au 16 juin 2020. Consultez la brochure de notre formation (pdf) ou nos vidéos (vidéo 2014 et vidéo 2016) avec un retour d'expériences des candidats de la première volée d'étudiants.

Site web: http://innovation-touristique.com/

 

 

Digitalisierung im Schweizer Tourismus: Chancen, Herausforderungen, Implikationen

1. June 2017
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Im Auftrag des Staatssekretariats für Wirtschaft SECO hat das Institut Tourismus der HES-SO Valais-Wallis zusammen mit der Universitäten St. Gallen (Lead Partner) und Bern und der Fachhochschule Luzern, einen Bericht zu verschiedenen Bereichen und Aspekten der Digitalisierung im Tourismus verfasst. Diese Arbeit ist eine der vielen Bausteine rund um das Thema Digitalisierung in der Schweiz und nimmt hierbei ausdrücklich eine perspektivische Sichtweise auf den Themenkomplex «Tourismus und Digitalisierung» ein.

Online-Buchungsplattformen als unumgängliche Vertriebspartner Schweizer Hotels

Die Vertriebskosten entwickeln sich zunehmend zu einem wichtigen Wettbewerbsfaktor in der Hotellerie, auch aufgrund steigender Abhängigkeiten im Online-Vertrieb. In Bezug auf die Partnerschaft zwischen Online-Buchungsplattformen (OTA) und Schweizer Hotels halten sich rund 70 Prozent der Beherbergungsbetriebe an die enge Paritätsklausel. Diejenigen, die die Preise digital differenzieren, müssen mit Strafen der OTA rechnen. Dies zeigen die Detailresultate einer Studie mit 329 Schweizer Hotels des Instituts für Tourismus der Fachhochschule Westschweiz Wallis in Siders (HES-SO Valais/Wallis). 

Marktdominanz der Online-Buchungsportale in Deutschland nimmt im Hotelvertrieb weiter zu

12. April 2017
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Jede vierte Hotelübernachtung in Deutschland (25.2%) wurde im Jahr 2016 über Online-Buchungsportale (OTA) generiert. Drei Portale dominieren dabei den heimischen OTA-Markt mit einem gemeinsamen Marktanteil* von über 95%. Eindeutiger Marktführer ist die Priceline Group (Booking.com), die ihren Marktanteil von 47.2% im Vorjahr auf 54.7% im Jahr 2016 gegenüber der HRS Group (30.4%) und Expedia (10.8%) noch weiter ausbauen konnte. Zu diesen Ergebnissen kommt eine vom Hotelverband Deutschland (IHA) beauftragte Studie des Instituts für Tourismus der Fachhochschule Westschweiz Wallis, an der sich über 1.400 Hotels in Deutschland beteiligt haben.

PDF

 

Forte croissance en 2016 des OTAs dans la distribution hôtelière suisse

La part des réservations de chambres d’hôtel suisses faites au travers des plateformes de réservations en ligne (OTA, online travel agencies) a explosé l’année dernière et représente en 2016 plus de 27% du total des nuitées générées contre 20.6% en 2015. Les trois OTA principales que sont booking.com, Expedia et HRS totalisent ensemble 93% du marché des plateformes en ligne. Les réservations directes (client-hôtel) par e-mail ou téléphone ont pour leur part passé sous la barre des 60% pour la première fois. Ceci confirme la dépendance croissante des établissements hôteliers vis-à- vis des plateformes de réservation en ligne et de l’importance de l’internet pour les hôteliers. Selon les projections, d’ici 2020, plus 50% des réservations s’effectueront en ligne et non plus directement auprès des hôteliers. Telles sont les premières conclusions d’une étude de l’Institut de Tourisme de la HES-SO Valais-Wallis de Sierre réalisée avec le soutien d’hotelleriesuisse.

Formation continue: CAS E-Tourisme - l'innovation par les TIC

27. February 2016
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Le Certificate of Advanced Studies (CAS) "E-Tourisme : l'innovation par les TIC" est l'un des quatre CAS qui composent le programme de l'executive master (EMBA) franco-suisse Innovation touristique. Il est ouvert aux professionnels ; son cursus peut être suivi indépendamment des trois autres CAS qui structurent l'EMBA.

Le Certificate of Advanced Studies (CAS) "E-Tourisme : l'innovation par les TIC" est construit en douze journées, du 8 avril au 11 juin 2016. Il s'articule autour de trois modules de quatre jours :
- E-Marketing & Social Media dans le tourisme
- Nouvelles tendances TIC et tourisme
- Projet e-tourisme : Game Design dans le tourisme

Il s'appuie sur des intervenants experts, parmi lesquels : 
* Gregory Guzzo - Directeur, Station de Val Thorens
* Beer Bergman – Formatrice réseaux sociaux, stratégies web 2.0, conférencière, recherches
* Jean-Luc Boulin – Directeur de la Mission OTSI et Pays Touris-tiques d’Aquitaine (MOPA), 
* Stéphane Cheikh – Innovation Manager – SITA Lab, Genève
* Carlo Fontana – CEO at Hôtel Lugano Dante Center, 
* Michael Fux - Professeur Haute Ecole de Gestion & Tourisme (HES-SO Valais)

L'EMBA est une formation proposée par l'IAE Savoie Mont-Blanc, l'Institut de Tourisme HES-SO VALAIS, l'Institut Universitaire Kurt Bösch et Sciences Po Grenoble.
Le site internet de l'EMBA : http://www.innovation-touristique.com/

Lieu : HES-SO Valais-Wallis, Sierre, Suisse

eTourism Conference ENTER2016 in Bilbao: Empowering places

15. February 2016
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Last week IFITT oragnized an exciting ENTER2016 experience in Bilbao (Spain), full of learning, meetings, discussions, informal chats… not to mention good food and drinks!

 

ENTER2016 eTourism Conference

·         ENTER 2016 eTourism Program

·         Pictures of the event

·         Video recordings of keynotes sessions

·         Short papers, published as a special issue of the e-Review of Tourism Research (eRTR)

·         Presentations from the conference are available online on the SlideShare account of IFITT

·         ENTER2016 conference proceedings are online – Information and Communication Technologies in Tourism 2016. Editors: Alessandro Inversini and Roland Schegg (*IFITT members benefit from free access through members area)

·       Press release for ENTER2016 eTourism Conference and IFITT Awards 2016

 

Next ENTER eTourism Conference will be organized in Rome (Italy), January 24-27, 2017 www.enter2017.org 

Insights from the ENTER2015 conference in Lugano

18. February 2015
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Insights from the eTourism conference ENTER2015 on « Transforming Mobility » which was organised by IFITT in Lugano (3-6 February 2015)

 

You can find information and summaries on this event which connected the global eTourism Community here:

 

Subscribe to IFITT: having new members onboard will give IFITT even more energy to nurture the global eTourism community! Find all info on how to become a member here: http://www.ifitt.org/how-to-become-a-member/

ENTER2016 in Bilbao, Spain (2-5 February 2016), as well as at one of the many coming events supported or organized by IFITT: http://www.ifitt.org/events/

Conference ENTER2015 Lugano - eTourism: Transforming Mobility

23. October 2014
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Organized by IFITT International Federation for Information Technology and Travel & TourismENTER 2015 conference will offer a worldwide and unique forum for attendees from industry, academia, government, and other organisations to actively exchange, share, and challenge state-of-the-art research and industrial case studies on the application of information and communication technologies to travel and tourism.
 
 
ENTER Conferences bring together the research community with industry and it is organised in three streams namely, industry, destinations and research tracks.The 22nd annual ENTER Conference will also feature several keynote speakers. ENTER 2015 will explore eTourism opportunities and challenges within the eTourism mobility context, exploring information and communication technologies concepts, applications, and business models in travel and tourism.
 
Brochure ENTER2015: PDF

Five emerging e-Tourism European Specialist Profiles: experts needed for validation

9. January 2014
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Eight partners from 6 European countries are working together to analyse job market in the field of e-Tourism.

Five emerging e-Tourism European Specialist Profiles (EUSP) have been issued pointing out the most important competences. The objectives of these Role Profiles are based on the e-Competence Framework, (e-CF), issued by the European Committee for Normalisation (CEN). The Role Profiles describe in detail the knowledge, skills and competences which need to be acquired, in order to capacitate professionals for job positions in the e-Tourism field.

Presenting Role Profiles as functions and not as job positions is an important issue allowing to scan the whole professional field, which would have not been possible by considering those as job positions. The market structure is mainly done with SMEs where tasks and functions are more transversal and where professionals have to fulfill different functions in the organisations.

We would like to receive your feedback on these Role Profiles to validate or to modify/ adapt them according to your recommendations.

Link to the questionnaire